לא עוזבים את המפעל

ריאיון עם עופר דביר ומכרם מרזוק "כרכום"

סיפורה של "כרכום" הוא סיפורה של קבוצת מנהלים ועובדים שהחליטה להילחם על חייה ולהציל בכוח את המפעל הטוב שבו עבדו, ושבשל נסיבות אישיות וכלכליות כבר החלו להספידו.
את "כרכום" הקימו בשנת 1978 שני אחים – יואב וראובן אורני – כבית מלאכה לעבודות מתכת. בהמשך ייצר המפעל מערכות שקילה: מאזני גשר- המשמשים לשקילת משאיות או רכבות הנושאות מטען, וכן משטחי שקילה לעומסים גבוהים ומאזניים לשקילת בקר. 50 איש עבדו אז במפעל ומספר הלקוחות גדל והלך. אך כמו שקורה בשותפויות רבות, שני האחים לא הסתדרו ביניהם ויחסיהם עלו על שרטון.  בספטמבר 1987 התדרדרות היחסים הובילה לעיקולים ולסגירת שערי המפעל ע"י ההוצאה לפועל.

פרנקי כהן – מנהל הייצור, משה לוי – מנהל מחלקת מאזני גשר, עזרא אשכנזי – מנהל השירות, ושמואל עגיב – איש השיווק , הבינו שלוותר פירושו להפסיד את מקור הפרנסה שלהם ושל העובדים כולם. הם פנו להוצאה לפועל וביקשו לפתוח את המפעל כדי להוציא ממנו חלקי חילוף ולהמשיך לספק  מוצרים ושירות ללקוחות שהיו להם הזמנות פתוחות. החברה צברה הפסדים כבדים והחובות לספקים טפחו. העיתונות הייתה אז כמרקחה, "ציפורי טרף" החלו לעוט על "הגווייה" וחברות מתחרות החלו להציע ל-1,500 לקוחות "כרכום" שירות וחלקי חילוף במחירים מוזלים.
הוסבר לארבעה, על ידי מפרק שמונה לחברה, כי יהיה עליהם להחליט בין הפעלה עצמית לסגירה. הארבעה החליטו על הפעלה עצמית. אחרי חודשיים בלי משכורת ועם כוח האדם מופחת החל "ועד פעולה", כפי שהם כינו את עצמם, לנהל את החברה באמצעות מבנה ניהולי מסודר, 30 איש ועלויות נמוכות.

אך לאחר כשלושה חודשים נאלצו לקבל את הבעלים החדשים ואת המנכ"ל החדש של "כרכום" – חברת מא"מ ויינברג הירש (מייבאת ומשווקת כלי עבודה), אחת הנושים ש"כרכום" הייתה חייבת לה 142 שקל ועוד 60 אגורות(!). חברת מא"מ רכשה את "כרכום" תמורת 156,400 שקלים. השנה הייתה 1988.
פרנקי כהן – מנהל הייצור, המשיך בתפקידו. כרכום שדרגה  את פעילותה בזכות תוכנות מחשב שהכניסה למאזני גשר, לניהול רצפת ייצור וכו'. במפעל שוב עבדו קרוב ל-50 עובדים, רובם מסגרים, טכנאי שטח ומתכנתים.

כרכום בהנהלה חדשה
"כשהגעתי לחברה, ב- 2007  מצבה של "כרכום" היה בכי רע. התחרות הייתה קשה ואילצה את "כרכום" להוריד מחירים.  הבנו שכדי לשרוד עלינו להרחיב את פעילותנו ולהתמקד בהבראת החברה. התחלנו למעשה להתמקד ב"להיות רווחיים", אומר עופר דביר, הנדסאי מכונות במקצועו. "הכנו תמחירים חדשים, החלטנו שלא מקבלים עבודה  בכל מחיר ובוחרים רק את מה שריווחי עבורנו.
במקביל חדרנו לתחומים חדשים,  כגון שקילה אוטומטית , שקילה על גבי משאית –" ONBOARD", מערכת "אוגרנית" לשליטה על מכלים, מחשוב רצפת ייצור, שקילת קרונות רכבת ועוד. חדרנו ללב המפעלים והענקנו שירותים יזומים וכיולים ללקוחות. הוספנו נפח עבודה נוסף מבלי שהגדלנו משמעותית את כוח האדם. היום עובדים בחברה 25 עובדים – "צבא קטן וחכם" – שעושים את מלאכתם בנאמנות ובאהבה.

על הרעיונות החדשניים והייחודיים של "כרכום" אמון ד"ר עמוס אטלס – מהנדס קונסטרוקטור ראשי, שמלווה את החברה משנות השבעים. אטלס – בוגר הטכניון ולימודי הנדסה בבריטניה והיה בעברו מהנדס ראשי של חברת החשמל – "הוא מסוג המהנדסים שעושה את כל החישובים עם נייר ועיפרון ובזכותו יודעים הלקוחות כי כשצריך משהו מיוחד פונים לכרכום", מוסיף עופר. "כן החלטתי שעל איש חשוב ויקר כמו פרנקי כהן לא אוותר, והוא עדיין משמש עד היום יועץ שפועל ושותף להחלטות".
יד ימינו של עופר דביר, ומי שמוביל את התפעול בכרכום הוא מכרם מרזוק, הנדסאי אלקטרוניקה ומחשבים שהגיע לחברה בשנת 2000. מכרם מלווה את הפרויקטים המיוחדים והלא סטנדרטיים בחברה. דוד ויינברג (בנו של אברהם ז"ל), הבעלים של חברת "כרכום" וחברת האם מ.א.מ, שותף מלא בכל פעילות החברה.

תופרים חליפה
היום מייצרת "כרכום", במפעל הממוקם באזור התעשייה של תל מונד, ראשי שקילה משלה, יש לה מחלקת תוכנה שמתאימה את התוכנה הפנימית של המאזניים לצורכי הלקוח. "אנחנו תופרים חליפה לכל לקוח, עוזרים ומייעצים לו בעזרת הניסיון והידע הרב, למצוא פתרונות בתחום השקילה והבקרה", מסביר מכרם. "בשנת 1994 ייצרנו מאזני גשר באורך 36 מטר המותקנים במפעל רותם בנחל צין מיועדים לשקילת משאיות  (שמותרות לנסיעה בכביש הערבה).
ב-2003 פיתחנו מערכת שקילה אוטומטית שעובדת 24/7. זוהי מערכת שקילה עצמאית שחוסכת בכוח אדם ומתנהלת על ידי תגי זיהוי RFID.
ב-2009 פיתחנו עבור "מכתשים" תוכנה השתלטות מיוחדת שעובדת על בסיס נתוני SQL שניתן לשקול בעזרתה מכל עמדה בתוך המפעל ולקבל נתוני שקילה מכל מקום בעולם".
ב-2012 ייצרה החברה משקל  נוסף לשקילת קרונות רכבת באתר רותם אמפרט באשדוד. אורך המשקל 12 מ' על 3 מ'. התכנון ההנדסי הקפדני, של ד"ר אטלס, מנע אפשרות שהגופרית תפגע במבנה  המשקל עצמו.
בסוף 2012 הותקן במחצבת אושרת, ליד נהריה – המשקל הרחב ביותר בארץ במידות 32X5 מטר למילוי משאיות אספלט . המאזניים, יוצרו בארבע חלקים במשקל של כ-28 טון כל חלק ,כדי שניתן יהיה להעבירם ללקוח.
מידות המאזניים הצריכו הובלה מיוחדת  בלילה (בליווי משטרתי עם חסימת כבישים וצמתים). "כרכום" מייצרת ומייצאת לחברות תשתיות גדולות בחו"ל קיטים מפורקים של מאזני גשר לביצוע שקילות ולקבלת סחורה תחת בקרה. החברות מרכיבות את הקיט ואת התוכנה שפיתחנו לפי ההנחיות שלנו באנגלית, ערבית וספרדית.

תפיסת עולם
פריצת דרך
בשנת 1988 כש"מ.א.מ" רכשה את "כרכום"; ב-2007 התחלפה ההנהלה, שהחליטה להיות יעילים, איכותיים וחדשניים.

מתי הרגשתם שזה מתחיל לעבוד?
ראינו תוצאות ראשונות ב-2009. "כרכום" התחילה להתאושש ממחנק כספי וזה ממשיך עד היום.

מהו סוד ההצלחה?
אמינות במכירות ובשירות. החברה צברה כמות גדולה של לקוחות, וממשיכה לגדול בשל האמינות שרוחשת ללקוחותיה. אמינות היא גם להאמין במוצר שאתה מייצר ומשווק.

במה אתם הכי גאים?
בכוח האדם המצעיד אותנו קדימה. כשעמיתנו בשוק נתקלים בבעיה, לנו כבר יש שניים שלושה פתרונות מוכנים בזכות האנשים שלנו שמכירים את העבודה ויודעים איך להתמודד איתה.
"כרכום" חשובה לעובדיה ולכן הם משתדלים לשמור על אווירה משפחתית, שיהיה כיף ונעים. להביא עובדים חדשים זו לא בעיה – להשאיר אותם במערכת זו החוכמה.

הייעוד של "כרכום"
פריצת דרך לחו"ל; מוצר ייחודי שיהיה רק שלנו ושלא יעתיקו אותו. השוק בארץ די רווי – אך אנו יכולים להיפתח לשוקי המזרח התיכון ואף לאפריקה. מכרם הוביל בשנים האחרונת קשרי עבודה עם פלסטין, ירדן ומצרים – אין ספק שבזכותו נוכל לעשות את פריצת הדרך.

מה יהיה בעוד עשור?
מכרם: השוק קשה ומי שישרוד תהיה "כרכום", בזכות היכולות שלה והנאמנות ללקוח. מהעבר למדנו שחברות אחרות מחזיקות מעמד שנה שנתיים ונופלות.
עופר: ראיתי הרבה חברות, אך לא ראיתי חברה כמו "כרכום" שהיחס בין השירות למכירה הוא כמעט מאוזן. השירות הוא מוצר שלנו שמניב לנו הכנסה קבועה של 50% לערך. משקלים תמיד יהיו, אך אנשי השירות שלנו הם ותיקים עם הרבה ניסיון שמכירים את המוצר וגם את המתחרים ויודעים לשתף פעולה זה עם זה ולתת שירות מעולה. באחרונה אף הוספנו מקדמי מכירות כדי שיביאו לנו עוד לקוחות.

ישראליות
אנחנו חברים במטה כחול לבן. מאמינים בייצור, מעודדים ייצור ישראלי ומייבאים רק את המוצרים הקטנים מסין ומהודו. העובדים שלנו הם מכל המגזרים, אך כולם ישראלים!

שכם אל שכם – עופר ומכרם
מכרם – בן 35 נשוי ואב לשני בנים, תושב כפר ערערה שבוואדי ערה – עשיתי הכול במו ידי, בעבודה כמו בחיים, תמיד היה בי רצון להתמיד ולהצליח ו"כרכום" שהגעתי אליה עירום וגדלתי בה, איפשרה לי זאת; עופר – בן 53 נשוי ואב לשני בנות תושב כפר יונה – נאמנות ויושר מאפיינים את מכרם ואת בני משפחתו שעובדים כאן – שלושה שהם כמו שישה, אך עושים את מלאכתם ביעילות ובחצי זמן.

אבני דרך
1978 – שני האחים אורני מקימים את "כרכום"
1987 – "כרכום" מפורקת על ידי כונס נכסים ומנוהלת בידי העובדים
1988 – מא"מ רוכשת את "כרכום"
2007 – הבראת החברה, מעבר לתל מונד, עופר דביר – מנכ"ל

ת"ז
שנת ייסוד: 1978
בעלים: דויד ויינברג , ברשותו חברה נוספת : מ.א.מ. וינברג-הירש (1968) בע"מ 
מנכ"ל: עופר דביר
מוצר: מאזניים, מערכות שקילה ובקרה
כתובת: אזור התעשייה תל מונד
מס' עובדים: 25

מתעניינים? יש לכם שאלות?
צרו איתנו קשר עכשיו!

לחצו לפתיחת קריאת שירות